Monday, December 5, 2016

Un Palazzo Milanese










Den som besökt Milano någon gång och gått in längs de små gränderna i Brera-kvarteren vet att de utgör en lugn kontrast mot den bullriga storstaden. De kullerstensklädda gatorna vindlar oregelbundet fram och tar dig till små torg och undangömda bakgårdar. De senaste 10-15 åren har mycket hunnit hända och allt fler butiker och restauranger har hittat hit och det är inte lika avskärmat som tidigare. När jag ser bilden med den bedagade stenmuren med flagad puts och avlagringar från många decenniers avgaser och stadsliv, kyrktornet som sticker upp och det stora barrträdet, tänker jag att det här nog kan vara i just Brera-området. Bilden andas den stämning som jag minns.



Den svartbottnade tapeten med mönster av wisteria, blåregn, kommer från Farrow and Ball. Ett brittiskt företag som ligger i framkant med att ta fram fina kulörer och tapeter som passar ihop, dessutom med ett föredömligt miljötänk.

Denna våning i ett palats med anor från 1600-talet är ytterligare ett exempel på ett hem med vackra och djärva val av starkare kulörer som mörkt djupblått, lila och senapsgult. Jag tycker att utländska magasin är bra på att belysa val av färgtyp och kulör i rummen, det ser man sällan i de svenska reportagen. Därför har jag några exempel på NCS-koder nedan som knyter an någorlunda till bilderna, även om det är svårt att via en bild uppskatta en exakt färgkod då belysning, dagsljus, bildretuchering med mera påverkar.
















Foto: Mikael Olsson
Bildkälla: NY Times 


No comments:

Post a Comment